Digitaalinen viestintä ja millennial-sukupolvi

Sanaa millennial-sukupolvi käytetään nykyään erilaisissa yhteyksissä viittaamaan 80- ja 90-luvuilla syntyneisiin henkilöihin. Sanan määritelmät vaihtelevat hieman, ja jotkut sisällyttävät tähän ryhmään myös 2000-luvun alussa syntyneet. Määritelmästä riippumatta tätä sukupolvea kuitenkin yhdistää se, että se kasvoi aikana, jolloin ensin henkilökohtaiset tietokoneet ja niiden jälkeen mobiiliteknologiat yleistyivät.

Millennial-sukupolven varhaisimmat edustajat kokivat ensikosketuksensa tietokoneisiin Commodore 64- ja Amiga 500 -tietokoneiden kautta. Nuorimmat jäsenet taas eivät ole koskaan nähneet maailmaa ilman jokaisen taskussa kulkevia matkapuhelimia ja jatkuvaa Internet-yhteyttä. Tämän sukupolvi onkin kasvanut kiinni älylaitteisiin aivan eri tavoin kuin vanhempansa, ja kokee digitaalisen viestinnän itsestään selvänä osana jokapäiväistä elämää.

Diginatiivien sukupolvi

Monet 70-luvulla ja sitä aiemmin syntyneet kokevat digitaalisten laitteiden käytön taitona, joka on syytä opetella, kun taas millennial-sukupolvelle niiden hyödyntäminen on lähes yhtä luonnollista kuin hengittäminen. Digitaalinen viestintä on heille intuitiivisin tapa olla yhteydessä muihin ihmisiin, ja he rakentavat niiden kautta sujuvasti sosiaalisia verkostojaan.

Olivatpa sitten kyseessä erilaiset mobiilisovellukset, perinteisempi sähköposti tai sosiaalinen media, diginatiivi ei niihin käyttöohjetta tarvitse. Tämä sukupolvi tietää, miten sivustot ja sovellukset toimivat, ja oppii nopeasti niiden periaatteet. Toisaalta heillä ei välttämättä ole sen syvällisempää teknistä tietämystä siitä, mitä laitteissa tai ohjelmistoissa kulissien takana tapahtuu kuin vanhemmillaankaan.

Mitä medioita millennial-sukupolvi suosii?

Kenties suurin muutos millennial-sukupolven viestinnässä sitä edeltäviin nähden on perinteisten äänipuheluiden karttaminen. Asiakaspalvelua ei koeta enää hyväksi, jos siihen on soitettava puhelimella. Tämä ryhmä viestii mieluiten kirjoittamalla, mikä näkyy erilaisten chat-palveluiden ja mobiilien viestintäsovellusten nopeana yleistymisenä. Se myös lähettää mielellään sähköpostia, vaikka suosiikin muutoin reaaliaikaista viestintää.

Koska millennial-sukupolvi on kasvanut tietokoneiden ja älylaitteiden ympäröimänä, se kokee digitaalisen viestinnän luonnolliseksi ja välttämättömäksi, eikä pelkää uusien laitteiden ja ohjelmien käyttämistä. Toisaalta sen edustajat saattavat myös karttaa muita viestintämuotoja. He kokevat kirjoittamisen helpommaksi tavaksi kommunikoida kuin puhumisen, mikä näkyy lyhyisiin viesteihin perustuvien sovellusten voimakkaana yleistymisenä.

admin